Plan D: het Digital Reaction Plan

De coronacrisis heeft ons laten zien hoe belangrijk het is dat we ons kunnen aanpassen aan onverwachte omstandigheden. Daarom lanceert de FOD Economie het Digital Reaction Plan.

Steeds meer bedrijven ontwikkelen een digitale strategie voor hun organisatie, voor het opzetten van een website, klantenrelaties via een chatbot, verkoop op afstand, thuisbezorging van pakjes, enz. …

Niet iedereen denkt er echter aan om plannen op te stellen die je in staat stellen om goed te reageren op onverwachte gebeurtenissen en de continuïteit van je bedrijfsactiviteiten te verzekeren (Business Continuity Management). In een wereld die continu verandert, moet je je snel kunnen aanpassen.

En jij? Beschik jij al over een plan D? Heb je daarbij aan alles gedacht? Met het Digital Reaction Plan wil de FOD Economie je hiermee helpen. Op de website https://www.digitalreactionplan.be/nl vind je aangepaste plannen in 2 versies, afhankelijk van de grootte van je bedrijf:

  • Een versie voor grote ondernemingen;
  • Een vereenvoudigde versie met praktische fiches voor kmo’s.

Met die gratis templates identificeer je de risico’s die je onderneming loopt, je analyseert en evalueert ze en pakt ze vervolgens aan. Dankzij het Digital Reaction plan kan je incidenten en crisissen beter beheren. Bovendien toont het communicatieplan hoe je best communiceert met klanten en leveranciers.

Bovendien kan je op de website ook een quickscan uitvoeren die je meteen laat zien hoe kwetsbaar jouw bedrijf is voor risico’s en hoe goed het voorbereid is. Of het nu gaat om een computervirus, of een pandemie: ook in een bedrijf heb je niet alles onder controle. Dus kan je maar beter voorbereid zijn.

Waar wacht je nog op? Start nu met je eigen plan D!

Meer informatie over het Digital Reaction Plan vind je op de website : https://www.digitalreactionplan.be/nl.